
Alcalá del Júcar. 26 d’abril 2026
Visita i xicoteta ruta senderista en un dels pobles més bonic d’Espanya
Des de fa uns mesos teníem preparada aquest viatje a Alcalá del Júcar, una bonica localitat matxega vora el riu Xúquer. Una destinació idònia per a la primavera on viatgem en autobús passant una jornada entretinguda.
El nostre autobús arribava a les proximitats del poble cap a les 10 del matí, en un tram final de carretera serpentejant des d’on podíem gaudir d’unes vistes espectaculars just abans de finalitzar el trajecte.
Abans de començar la ruta, vam esmorzar vora el riu Xúquer, en una zona d’ombres molt agradosa. Des d’ací, pràcticament tot el grup va decidir començar a caminar per a fer una xicoteta ruta de 6 km (però molt intensa) per un sender local conegut com el Carciolico.
La ruta, en la seua part inicial, zigzaguejava en ascens proporcionant-nos unes boniques panoràmiques del poble i del castell. Creuàrem una pedania on paràrem en algun dels seus miradors per a fotografiar-nos. Seguírem des d’ací per a arribar de nou fins a la població, acabant una ruta circular amb poques complicacions i on l’oratge ens va acompanyar amb sol i una temperatura agradable.
De nou al poble, creuàrem un bonic pont de fusta per a pujar a la part alta, callejant pels seus carrers estretíssims fins a arribar a les Coves de Marsago, on entràrem per a contemplar uns al·lucinants túnels excavats en la roca. Dins d’aquestes coves hi havia un bar on descansàrem per a prendre begudes fredes en una de les seues terrasses.
L’eixida d’aquesta cova estava pròxima al castell; ens acostàrem a les seues immediacions per a, poc després, començar el ‘descens’ fins al pont romà i arribar a la terrassa del restaurant on havíem reservat el dinar.
Alcalá del Júcar: una joia excavada en la roca
Alcalá del Júcar és, sense dubte, un dels pobles més pintorescos de Castella-la Manxa. La seua estampa és inconfusible: un conjunt de cases blanques que s’enfilen per la muntanya, coronades per un imponent castell d’origen almohade que domina tota la vall.
El gran protagonista de l’entorn és el riu Xúquer. Al seu pas pel poble, l’aigua dibuixa un meandre tancat que convida a passejar per la vora, on la vegetació oferix racons d’ombra ideals per a descansar. Per a creuar-lo, el municipi compta amb diversos ponts, destacant el seu emblemàtic pont romà (encara que reconstruït en el segle XVIII), que oferix una de les millors panoràmiques de la localitat.
Recórrer Alcalá del Júcar implica perdre’s pel seu traçat medieval. Els seus carrers, estrets i costeruts, guarden el secret de la seua arquitectura: les cases-cova. Un dels exemples més fascinants són les Coves de Marsago. En entrar-hi, es poden recórrer túnels al·lucinants excavats directament en la roca que travessen el cor de la muntanya, oferint terrasses amb vistes privilegiades on gaudir en un ambient fresc i natural.
En definitiva, Alcalá del Júcar és un destí on la història, la geologia i la natura es donen la mà per a oferir una experiència inoblidable a cada pas.











Dia espectacular. Gracias por las risas, las conversaciones y por hacer que los kilómetros pesen menos. Es fantastico poder disfrutar el dia con gente maravillosa. Y un 10 a la organización, así da gusto repetit.
Me alegro mucho que lo pasases genial. Que no nos falten nunca las risas y la buena conversación durante las rutas y que podamos compartir muchas experiencias más.
Una día fenomenal con muy buena compañía y armonía entre los senderistas, un pueblo muy bonito al que me encantaría volver y una organización genial, como siempre.
Gracias Álex, la verdad es que lo pasamos genial, espero que nos podamos ver de nuevo pronto y disfrutar de la naturaleza.
Estupenda ruta con vistas preciosas
Alcala del Jucar es un pueblito hermoso y tiene bien ganado el titulo de los mas lindos de España!!!!. Que decir de las cuevas de Masago. Nos han sorprendido ya que no esperábamos encontrarnos con algo tan especial. Gracias por el día y la ruta !
Gracias a vosotros por venir. La verdad es que es un pueblo precioso, y la ruta a pesar de ser corta valió la pena por las magníficas vistas.
Una vez más agradecer a Gustavo el organizar esta ruta en bus y además por reservar en el restaurante, y por supuesto por hacer de guía durante todo el día. Aunque mi momento favorito fue cuando mientras comíais en el restaurante, junto a tres compañeras del grupo disfrutamos del picnic en una zona a la sombra en el mismo río y aproveché para remojarme…